Felanmälan

Uppdaterat januari 2025

Felanmälan Lägenhet

Den boende ansvarar själv för fel i sin lägenhet. Antingen kan man ringa HSB-servicecenter (som har servicenyckel) och själv betala för åtgärden eller så åtgärdar man det via egna kontakter.

Felanmälan görs via MittHSB där du kan logga in med bank-ID eller via formulär på deras webbsida om du av någon anledning inte kan eller vill logga in på MittHSB. 

Kontakta HSB servicecenter:
T
el: 010-442 11 00 (vardagar 07.00-17.30).

Övriga tider vid akut hjälp HSB jour tel: 08-695 00 00


OBS! Från och med den 1 januari 2025 byter föreningen från HSB till SBC för teknisk och ekonomisk förvaltning.

Dock kommer felanmälningar och jour fortsatt gå till HSB, då vi har kvar kontrakt för fastighetsskötsel hos dem. Ovan uppgifter gäller därför tills vidare.



ÖVRIGT:

  • Vid problem med bredband, kontakta Bahnhof (se under ”Bredband”). Vid problem med TV, kontakta Tele2 (se under ”TV”).
  • Boende som upplever att det är kallt i lägenheten, kontrollera i första hand luft i elementen samt termostat.
  • Om man misstänker att en säkring i säkringsskåpet i källaren har gått, så kan ofta någon i styrelsen fixa det. Kontakta därför i första hand någon i styrelsen för närmare information. Ringer man direkt efter extern hjälp finns risk att vi boende drabbas av onödiga kostnader.
  • Den boende ansvarar själv för rengöring av de delar som är synliga i lägenheten, t.ex golvbrunn och vattenlås (även vattenlåset bakom tvättmaskinen). Behöver du hjälp att rensa/spola dessa delar föreslår vi att du gör en felanmälan till HSB. 

Felanmälan allmänna utrymmen

Om det uppstår fel i allmänna utrymmen ska någon i styrelsen kontaktas. Om det är ett allvarligt fel och du inte får tag på någon i styrelsen, ring HSB-servicecenter (se ”Felanmälan”).

Kvällstid måste man ringa jouren, se ”Felanmälan. Jouren kostar betydligt mer och jourteknikerna är ofta inte i detalj uppdaterade på hur våra hus fungerar. Om felet inte är mycket allvarligt kan det vara lämpligt att vänta till nästa vardagsmorgon och då göra en vanlig Felanmälan.

Allvarliga fel är exempelvis läckande rör, entréportar som inte går att stänga eller värmebortfall.

Fel som inte behöver åtgärdas omedelbart kan få vänta några dagar på åtgärd för att föreningen ska slippa betala extra utryckningskostnad för fastighetsskötaren.

Felanmälan garage

Du når Nacka Drift & Skötsel vardagar 08.00-16.00 på telefon: 073 551 37 45. Du kan också felanmäla via internet: www.nackadrift.se

Vid akuta fel övrig tid anmäler du på telefon (jour): 08 18 70 00

Felanmälan hiss

St Eriks Hiss AB, telefon 08-522 258 00 (dygnet runt)

Senast uppdaterad 2025-02-25 av Sofie Lundell.