Här finns information och förhållningsregler A-Ö till dig som bor i HSB Brf Finnboda port. Uppdaterad senast augusti 2024.
Varje lägenhets andel av föreningens förmögenhet anges av det så kallade andelstalet. Det var andelstalet som bestämde den insats som betalades då föreningen bildades. Andelstalet har bestämts av flera faktorer, såsom lägenhetens yta och läge. Andelstalet bestämmer den månadsavgift som varje boende betalar för sin lägenhet. Andelstalet påverkar inte röstetalet inom föreningen. Varje bostadsrätt har en röst vid den årliga föreningsstämman. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det krävs styrelsens godkännande för att få hyra ut sin lägenhet i andra hand. Att hyra ut lägenheten utan styrelsens medgivande kan vara skäl för förverkande av bostadsrätten. Reglerna för andrahandsuthyrning finns i bostadsrättslagen (1991:614). En förutsättning för att få hyra ut lägenheten är att det finns något skäl för detta och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Ett godkännande för andrahandsuthyrning är alltid tidsbegränsat. Skäl för att hyra ut kan t.ex. vara tillfälligt arbete eller studier på annan ort eller provsamboende. Skäl som inte godkänns är korttidsuthyrning av enbart ekonomiska skäl, t.ex. under semestertider. Som bostadsrättshavare är du ansvarig för lägenheten även under den tid den är uthyrd. Detta gäller både för att avgiften betalas in i tid och för eventuella störningar som kan förekomma. Styrelsen behöver därför din tillfälliga adress samt telefonnummer under den tid som lägenheten är uthyrd i andrahand. Föreningen tar ut en avgift från den bostadsrättshavare som upplåter sin lägenhet i andra hand. Avgiften uppgår till högst tio procent av prisbasbeloppet årligen. Maila din ansökan till styrelsen. Länk till: Hyresavtal Andrahandsuthyrning Se även: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den boende har ett ansvar för att hålla bostaden i gott skick. Det betyder att bostadsrättsinnehavaren på egen bekostnad ska hålla lägenheten i gott skick. Det innebär att bostadsrättsinnehavaren ansvarar för att såväl underhålla som reparera lägenheten och att bekosta åtgärderna. Föreningen ansvarar för att huset och föreningens fasta egendom i övrigt är väl underhållet och hålls i gott skick. För att föreningen ska kunna ta sitt långsiktiga ekonomiska ansvar finns en underhållsfond för yttre underhåll. Pengar avsätts årligen, baserat på en detaljerad underhållsplan.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Föreningen har avtal med HSB Stockholm om:
Övriga avtal inkluderar bland annat:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Balkonger och fasader tillhör vår bostadsrättsförening. Det är inte tillåtet att göra åverkan på dessa. Se vidare under ”Ombyggnad och reparation”. Det är tillåtet att klä in ”balkongavskiljarna”, väggen mot grannen. Att sätta upp markiser på terrasserna är tillåtet och kräver inte bygglov eller bygganmälan, men måste godkännandes av styrelsen. Se ”Regler för ändring i lägenhet samt Tillståndsblankett. Markiserna måste vara infällbara. Manuell vev-funktion rekommenderas. Om du funderar på en motoriserad (elektrisk) vev-funktion, så observera att terrass-uttaget (tillsammans med några andra vägguttag inomhus) är dimensionerat för max 10A. Kontakta styrelsen för mer information om föreningens bestämmelser för färgsättning m.m. Det finns ritningar för hur montering ska utföras. Att sätta upp mindre entrétak på terrasserna är tillåtet, men det kräver att man enskilt ansöker om bygglov hos Nacka kommun. Kontakta först styrelsen för information om utförande m.m. Inglasning av balkonger är tillåtet. Du ansöker själv om bygglov hos Nacka kommun. Detta och ritning behöver sedan skickas in till styrelsen för godkännande. Du väljer själv aktör men kravet är att utseendet och utförandet liknar redan inglasade balkonger. Ansökan om bygglov görs till Nacka kommun, Bygglovenheten, 131 81 NACKA. Bygglovsansökan kan även göras med e-legitimation via kommunens hemsida www.nacka.se. och dess portal Mittbygge.se (självservice), allt under fliken Bo & Bygga. Kostnad för bygglov och teknisk handläggning för balkonginglasning finns angivet på kommunens hemsida. Det kan vara bra att veta att särskilda avgifter även tas ut om man väljer att återta sin ansökan eller om det blir avslag. Det är viktigt att följa hela processen i bygglovet efter kommunens anvisningar. När alla handlingar är inlämnade som framgår i startbeskedet kan slutbesked beslutas. Har man inte ett slutbesked anses inglasningen som olovligt byggande, som i vissa fall kan leda till beslut om sanktionsavgift. Kopia av bygglov och slutbesked ska även inlämnas till föreningen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
”2-årsbesiktning” genomfördes i oktober 2010 (dvs 2 år efter första inflyttning 2008). Lägenheter och allmänna utrymmen besiktigades avseende bygg, tak & fasad, rör, luft, mark, el, sprinkler och hiss. Ett antal Efterbesiktningar har därefter genomförts. De fel som framträdde efter 2-årsbesiktningen har föreningen själv fått reklamera till HSB Bostad. En ”Garantibesiktning 5 år” genomfördes i september 2013 och flertalet av våra reklamationer blev då så kallade E-fel (Entreprenörs-fel), dvs fel som Entreprenören (= HSB Bostad ) ska åtgärda. Som totalentreprenör är HSB Bostad AB huvudansvarig för att åtgärda de E-fel som besiktningsmannen har noterat.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Att ha ett kontrakt på en bostadsrätt innebär också att vara medlem i en bostadsrättsförening. Medlemskapet innebär nyttjanderätt till en lägenhet i föreningens fastigheter. Du äger alltså inte din lägenhet, utan bara rätten till att nyttja den. Som bostadsrättshavare har du inte bara del i bostadsrättsföreningens tillgångar, utan också i skulderna. Alla i föreningen måste därför ta ett gemensamt ansvar. Utöver den lägenhet du nyttjar har du också ansvar för resten av fastigheten och för vår närmiljö. Alla kan vara med och påverka kostnaderna och att dessa hålls nere genom att vara rädd om våra tillgångar och hushålla med våra resurser, såsom vatten och värme. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trapphusen är den viktigaste utrymningsvägen och räddningstjänstens lättaste väg in om det brinner. En trapphusbrand kan få förödande konsekvenser.
Föremål som otillåtet förvaras i allmänna utrymmen kan styrelsen besluta om att forsla bort. Några tips:
Stoppa gärna blöta handdukar kring lägenhetsdörren för att hindra att rök och eld sprids in till din lägenhet.
På balkongen (ej inglasad) gäller följande: Gasolflaska högst 26 liter och brandfarlig vätska högst 15 liter. De bör förvaras i ett skåp så att de inte blir utsatta för sol, väder och vind (kom ihåg att det kan bli mycket varmt bakom glaset på räcket då solen ligger på). Observera att inglasade balkonger räknas som en del av lägenheten. I källarförråden får ingen förvaring av brandfarliga varor ske. Var noga med att följa anvisningar för hantering av brandfarliga vätskor eftersom framförallt gasol är extremt lättantändligt.
Pulverbrandsläckare är ett krav vid användning av gasolgrill. Om brand skulle uppstå är vatten inte ett alternativ för släckning. – Se vidare ”Grillregler” och ”Trivselregler” Öppna askkoppar bör inte användas vid rökning på balkong och fimpar bör omedelbart tas om hand och släckas (och spolas med vatten innan de slängs i soporna). ”Fläktrökning” (rökning under köksfläkten) är inte tillåten. Se vidare ”Trivselregler” |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Föreningen har ett kollektivt avtal med Bahnhof där alla boende får tillgång till bredband med en hastighet på 1000mb/s. Vid frågor kontaktar du Bahnhof här. Både bredband och TV standardutbud faktureras boende som en obligatorisk avgift om totalt 110 kr/månad från och med januari 2024. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Se ”Kontakt med styrelsen”. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bostadsrättsföreningens räkenskapsår överensstämmer med kalenderåret. Bokslut och årsredovisning upprättas av föreningens styrelse tillsammans med föreningens ekonomiansvariga på HSB Stockholm och granskas av en auktoriserad och en föreningsvald revisor. Årsredovisningen och revisorernas berättelse sänds ut till alla bostadsrättshavare inför ordinarie föreningsstämma där den presenteras som underlag för ett antal viktiga beslut. Enligt föreningens stadgar ska stämman ta ställning till om balans- och resultaträkning ska fastställas, hur föreningens ekonomiska resultat ska hanteras liksom om styrelsen kan beviljas ansvarsfrihet. Föreningens intäkter består till största delen av de avgifter som betalas av föreningens medlemmar. Det är styrelsen som fastställer avgifterna. Hur avgifterna fördelas mellan lägenheterna följer av andelstalen. Föreningens kostnader består till största delen av räntor på lån samt driftkostnader, exempelvis uppvärmning och fastighetsskötsel/underhåll. Föreningens senaste årsredovisningar finns på hemsidan. Från och med den 1 januari 2025 byter vi ekonomisk förvaltare från HSB till SBC. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vi har ett kollektivt avtal och el debiteras på de månatliga avierna via IMD. Detta gäller även elen för de som har parkeringsplats med laddstolpar i garaget. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kostnaden för fjärrvärme och varmvatten är föreningens överlägset största driftskostnad. Den belastar oss alla och det är viktigt att alla medlemmar hjälps åt att hålla dessa kostnader nere. Det finns flera saker att tänka på för att minska vår energianvändning och därmed kostnaden. Nedanstående tips är hämtade från energimyndighetens hemsida. Om du vill veta mer rekommenderas deras hemsida. Kontakta gärna styrelsen om du har idéer eller erfarenheter som kan hjälpa till att minska elförbrukningen.
Byt packning om kranen börjar droppa |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Balkonger och fasader tillhör vår bostadsrättsförening. Det är inte tillåtet att göra åverkan på dessa. Se vidare punkten ”Ombyggnad och reparation”. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vi har avtal med HSB för fastighetsservice. Från och med den 1 januari 2025 byter föreningen från HSB till SBC för teknisk och ekonomisk förvaltning. Vi kommer dock ha kvar fastighetsservice via HSB. Men felanmälan och all kontakt kommer från och med den 1 januari 2025 att gå via SBC. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Felanmälan LägenhetVi har avtal med HSB för förvaltning, ekonomi och fastighetsskötsel. Den boende ansvarar själv för fel i sin lägenhet. Antingen kan man ringa HSB-servicecenter (som har servicenyckel) och själv betala för åtgärden eller så åtgärdar man det via egna kontakter. Kontakta HSB servicecenter: Övriga tider vid akut hjälp HSB jour tel: 08-695 00 00 Problem med bredband: Vid problem med bredband, kontakta Bahnhof (se under ”Bredband”). Vid problem med TV, kontakta Tele2 (se under ”TV”). Boende som upplever att det är för kallt i lägenheten ska först mäta temperaturen (mitt i rummet) och sedan kontakta styrelsen. Om man misstänker att en säkring i säkringsskåpet i källaren har gått, så kan ofta någon i styrelsen fixa det. Kontakta därför i första hand någon i styrelsen för närmare information. Ringer man direkt efter extern hjälp finns risk att föreningen drabbas av onödiga kostnader. Den boende ansvarar själv för rengöring av de delar som är synliga i lägenheten, t.ex golvbrunn och vattenlås (även vattenlåset bakom tvättmaskinen). Behöver du hjälp att rensa/spola dessa delar kan du också ringa eller mejla till fastighetsskötaren via HSB-servicecenter. Felanmälan allmänna utrymmenOm det uppstår fel i allmänna utrymmen så ska någon i styrelsen kontaktas. Om det är ett allvarligt fel och du inte får tag på någon i styrelsen, ring HSB-servicecenter (se ”Felanmälan”). Kvällstid måste man ringa jouren, se ”Felanmälan. Jouren kostar betydligt mer och jourteknikerna är ofta inte i detalj uppdaterade på hur våra hus fungerar. Om felet inte är akut kan det vara lämpligt att vänta till nästa vardagsmorgon och då göra en vanlig Felanmälan. Akuta fel är exempelvis läckande rör, entréportar som inte går att stänga eller värmebortfall. Fel som inte behöver åtgärdas omedelbart kan få vänta några dagar på åtgärd för att föreningen ska slippa betala extra utryckningskostnad för fastighetsskötaren. Felanmälan garageDu når Nacka Drift & Skötsel vardagar 08.00-16.00 på telefon: 073 551 37 45. Du kan också felanmäla via internet: www.nackadrift.se Vid akuta fel övrig tid anmäler du på telefon (jour): 08 18 70 00 Felanmälan hissSt Eriks Hiss AB, telefon 08-522 258 00 (dygnet runt) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Brf Finnboda Port är en av de fyra bostadsrättsföreningar som finns runt Finnboda Park. Övriga är Finnboda Hage, Finnboda Dunge och Finnboda Allé. Garaget under samtliga hus förvaltas av Finnboda Hamn Samfällighetsförening (FHS), vars styrelse består av representanter från alla de fyra bostadsrättsföreningarna Finnboda Port, Hage, Dunge och Allé. Uthyrningen av garageplatser sker via HSB servicecenter. Den gemensamma parken mellan husen förvaltas tills vidare av HSB Industrilokaler, men kommer att bli en Gemensamhetsanläggning (GA) och framöver förvaltas av FHS. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fjärrvärmen levereras av Fortum värme. Att kostnaden för värme och varmvatten ingår i din månadsavgift innebär inte att den är gratis. Det är en kostnad som föreningen betalar och nivån för denna kostnad påverkar direkt månadsavgiften. Därför är det viktigt att alla försöker hålla denna kostnad nere genom att inte slösa på värme och varmvatten. Det finns flera tips till hur du kan minska din förbrukning under punkten ”Energispar”. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
När du flyttar ut, så se till att köparen får det som tillhör lägenheten, exempelvis dörr- och HH-nycklar, ”Vita pärmen”, besiktningsprotokoll och eventuellt annat material. Din parkeringsplats blir automatiskt uppsagd i och med att du flyttar ut, men du betalar för den påbörjade månaden (se vidare villkoren i ditt hyresavtal för parkeringsplats). Parkeringstillstånden ska återlämnas till parkeringsansvarig i styrelsen. Vid försäljning av bostadsrätt måste den som flyttar ut göra upp med den som flyttar in om hur elförbrukningen i anslutning till inflyttningen ska fördelas dem sinsemellan. Debiteringen av el följer således lägenheten och inte lägenhetsinnehavaren. Utanför våra entréer kan det vara trångt att få plats med en flyttbil, men det är viktigt att se till att inte gräsmattan används som parkering eller vändplan. Se till att ni och ev. flytthjälp är försiktiga när möbler bärs genom trapphuset. Det är tyvärr lätt att skador uppkommer på väggar och i tak. Observera att nya köpare måste bli medlemmar i föreningen. Medlemskap ska godkännas av Styrelsen som numera också tar en kreditupplysning på potentiella köpare. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alla medlemmar har möjlighet att vara delaktiga i viktiga beslut som gäller föreningen. Denna möjlighet ges vid föreningsstämman, vilken är föreningens högsta beslutande organ. Stämman hålls vanligtvis i april eller maj och kallelse skickas ut i god tid från styrelsen. Till stämman kan du själv bidra med egna förslag till beslut genom att lämna in motioner. Motionerna ska vara inlämnade senast den 15 mars. Det är även vid föreningsstämman som medlemmar till styrelsen och valberedningen formellt väljs. Då väljs även ”Föreningsvalda revisorer”. Det finns mer att läsa om föreningsstämman i föreningens Stadgar, vilka återfinns på hemsidan. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Till alla lägenheter hör även ett eget förråd. För att komma in i förrådslokalen används nyckelbrickan. Varje boende får själv skaffa lås till sitt eget förråd. All förvaring sker på egen risk, så undvik att förvara värdefulla ägodelar i förrådet. Åtråvärda saker som ändå förvaras i förrådet bör placeras undangömt, så att de inte syns utifrån. Vi rekommenderar alla att, förutom det vanliga hänglåset, komplettera säkerheten med ett extra, större lås (typ cykellås) runt dörrens stålram. För att skydda textilier mot skadedjur rekommenderar vi förvaring i plastbackar med ”snäpplock” eller vacuumpåsar. Vi rekommenderar även att man förvarar sina saker en bit upp från golvet i händelse av översvämning.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alla bostadsrätthavare bör ha en hemförsäkring. Föreningen har en fastighetsförsäkring i Folksam. Ett speciellt försäkringstillägg för bostadsrätt betalas också i dagsläget av föreningen till försäkringsbolaget Folksam och behöver alltså inte tecknas av varje enskild boende (men den boende står för självrisken). Detta försäkringstillägg täcker det som man själv ansvarar för enligt föreningens stadgar. Här kan du också se en film från Söderberg och partners om vad som händer vid en skadeanmälan. Vid större fastighetsskador ska styrelsen anmäla skadan, inte någon enskild boende. Om exempelvis en vattenskada uppkommer inne i lägenheten ska den också gå via styrelsen då du har anmälningsplikt eftersom skadan anses drabba fastigheten och inte enbart din lägenhet. Vid mindre skador som glasskador, kyl, frys, spis tvättmaskin, torktumlare, jordfelsbrytare osv. kan den boende själv anmäla skadan till föreningens försäkringsbolag Folksam. Självrisk 1.500 kr, vattenskada 2.000 kr. Några praktiska exempel nedan, hämtat från Fastighetsägarna: Om diskmaskinen har läckt Om det är maskinen som läckt handlar det inte om en vattenledningsskada. Golvbrunnen har gått sönder Ett vattenledningsrör har spruckit Skada anmäls direkt till Folksam: Kontaktinformation Folksam HSB-skadeavdelning Online https://www.soderbergpartners.... - välj "Anmäl skada" och följ instruktionerna. Telefonkontakt: Vid skador på fastigheten: 08-772 68 70 Vid övriga skador (ansvar, rättsskydd, olycksfall m.m.) 0771-950 950. Öppettider 07.30-17.00 mån-fre Vid akuta skador utanför kontorstid Folksam jour dygnet runt 0771-45 00 00 Kontakt Anticimex gällande skadedjur. Sök närmaste Anticimex kontor på www.anticimex.se eller ring Anticimex huvudkontor 075-245 10 00. Öppettider 07.00-18.00. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Se "Parkering". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Föreningens styrelse har beslutat om följande regler för grillning på balkong, terrass samt uteplats i markplan. Endast grill med lock får användas och helst elgrill.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du hittar parkeringsplatser på Finnboda parkväg, betalning 24 h. Det finns också en besöksparkering på Kvarnholmsvägen 39. Se Nacka kommuns hemsida för mer info. Här betalar du vardagar 08-17.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gästrum, ”Föreningslokalen” I föreningens fastighet på Finnboda Parkväg 10, plan 1, finns en lokal som används både som mötesrum för styrelsen och som gästrum som boende kan hyra till sina egna gäster för övernattning eller för exempelvis kalas. Föreningslokalen har tre sovplatser, toalett med dusch och ett litet pentry med mikrovågsugn och kyl. Läs mer om dagar för uthyrning, kostnader m.m. under fliken "Kalender" och därefter "Uthyrning av föreningslokal". Kontakt för förfrågan om att hyra lokalen: OBS! Vid eventuella akuta händelser kan styrelsen behöva åtkomst till lokalen för att hämta nycklar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Föreningen har en egen hemsida där all nödvändig information ska finnas samlad https://www.brffinnbodaport.se. Om du som boende har några idéer eller förslag kring innehållet är du välkommen att kontakta styrelsen genom att klicka på "kontaktuppgifter" och rubriken "E-post kontakt". Ladda gärna upp appen Min Brf för att få hemsidan och nyheter direkt i din telefon eller Ipad. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vår hissoperatör är S:T Eriks Hiss AB. Om någon fastnar i en hiss så finns en larmknapp i hissen där man får direktkontakt med en operatör dygnet runt. Om någon utanför hissen behöver larma, så finns telefonnummer på hissdörren i entrén (Tel: 08-522 258 00). Om hissen inte kommer då du trycker på knappen kan det bero på att den har blockerats på ett annat våningsplan. Kontrollera detta innan operatören kontaktas. Hissarna städas varje vecka, under vintermånaderna två gånger per vecka. Alla boende bör dock se till att inte onödig smuts dras in. Hisskenorna sätts lätt igen av smågrus och dammsugs en gång per vecka enligt villkoren i städavtalet. Det är en fördel om alla boende kan hjälpa till med att dammsuga hiss-skenan på sitt våningsplan någon gång emellanåt och därmed hålla allas våra kostnader nere. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Styrelsen skickar ut ett nyhetsbrev 5-6 gånger om till alla medlemmar. Detta går ut till alla som anmält sin e-post-adress. Vi sätter också upp information på anslagstavlorna i entréerna. Därutöver hänvisas till föreningens egen hemsida "www.brffinnbodaport.se".
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De flesta svaren på de vanligaste frågorna hittar du här på webbsidan. Felanmälningar görs direkt till HSB. Se information under fliken A-Ö/Felanmälan. Vill du komma i kontakt direkt med styrelsen, använd formuläret du hittar under fliken "Kontaktuppgifter" och "E-post kontakt" |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Föreningens laddplatser Föreningen har ett antal laddplatser i garaget. Avsikten är att succesivt utöka antalet platser utifrån behov. Kostnad för laddplatser Kostnad för p-plats med aktiverad laddstation är Principer för laddplatserna P-platserna med laddstation är i första hand till för boende med elbil. Det innebär att boende som har en plats med laddstation utan att ha en elbil behöver byta plats med boende som saknar p-plats med laddstation. En boende med laddplats utan att ha en elbil behöver dock inte lämna ifrån sig sin plats om han eller hon inte samtidigt erbjuds en ny ersättningsplats. Vid byte av parkeringsplatser tillämpas närhetsprincipen, dvs. p-platserna närmast varandra byter. Hur går man till väga för att få en laddplats? Om du helt saknar en p-plats i garaget ansöker du i första hand genom HSB servicecenter. Om du redan har en egen p-plats utan laddstation och behöver byta till en plats med laddare, kontaktar du styrelsen via kontaktformuläret på föreningens hemsida. Styrelsen försöker att få till ett snabbt och smidigt byte för alla inblandade. Det kan dock vara så att man kan behöva invänta en uppsägningstid innan man får tillgång till en laddplats. Om du behöver byta en p-plats kan du också själv komma överens med en annan boende om ett byte och därefter anmäla detta till HSB servicecenter. Efter du har fått ditt nya kontrakt behöver du kontakta styrelsen för att få en nyckel till laddstationen. Det här alternativet kan gå snabbare eftersom man då inte behöver invänta uppsägningstider. Vid övriga frågor om laddplatserna går det bra att kontakta styrelsen via kontaktformuläret på föreningens hemsida. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Behovet av filterbyte är helt beroende på uteluftens kvalitet. Därför bör filtret kontrolleras med jämna mellanrum och bytas vid behov. Styrelsen rekommenderar byte en gång om året. Kontakta någon i styrelsen om du önskar köpa nya filter. Någon eller några gånger per år rekommenderas att man dammsuger filtren. Detta bör göras utomhus. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I Brf Finnboda Port finns 125 lägenheter, fördelade på sex hus (2,4,6,8,10 och 12), byggda år 2005/2006. Till detta kommer Föreningslokalen i Finnboda Parkväg 10 används för styrelsemöten, gemensamma fester och som gästrum för uthyrning till boende.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du kan själv som boende hämta utdrag ur lägenhetsförteckning på MittHSB. Logga in och hämta det under "Min bostad". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Till varje lägenhet hör vanligen 3-4 lägenhetsnycklar samt 3-4 nyckelbrickor för entréer och gemensamma dörrar. Dessa har utkvitterats av den ursprungliga lägenhetsägaren. Lägenhetslåset kan sättas i serviceläge ”klockan 10”, dvs snett uppåt vänster. Därmed kan servicepersonal komma in med en speciell servicenyckel. Styrelsen har rätt att få tillträde till lägenheterna vid speciella tillfällen. De nycklar som går att använda vid serviceläge finns i ett fåtal exemplar. Dessa administreras av HSB Bostad med utkvitterat ansvar. Styrelsen har även två nycklar. Om du av någon anledning vill byta lås på din ytterdörr, så råder vi dig att kontakta Great Security (f d Nacka Lås & Larm) (tel. 08-718 33 50) för att få ett lås som går att sätta i serviceläge. Om du väljer en annan typ av lås, så måste du alltid se till att vara hemma och öppna när styrelsen (eller servicepersonal) behöver komma in i din lägenhet. Vid förlust av en lägenhetsnyckel har den boende skyldighet att anmäla detta till styrelsen. Extra nycklar kan också beställas via styrelsen och betalas av den boende - använd denna länk till beställningsblankett. (e-postadrrssen för att maila bilder i formuläret gäller dock ej längre). Vid försäljning av lägenheten är det viktigt att rätt antal nycklar och nyckelbrickor överlämnas till köparen. Om nycklar saknas vid försäljningen och nya behöver anskaffas så är betalningen för dem en fråga mellan säljare och köpare. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Om du planerar att utföra väsentliga ändringar i lägenheten, så måste du först kontakta styrelsen. Vissa ändringar kräver styrelsens godkännande och även bygganmälan till Nacka kommun. Se ”Regler för ändring i lägenhet” samt Tillståndsblankett” och även föreningens stadgar. VARNING: Väggen bakom säkringsskåpet i hallen innehåller flera olika slags ledningar. Spika eller skruva inte i den väggen, vare sig från framsidan eller från baksidan (i eventuellt angränsande rum). Ventilationen i våra hus är ett elektromekaniskt frånluftsystem. Därför är det inte tillåtet att installera en motordriven köksfläkt. Då fungerar inte ventilationen varken för dig eller dina grannar och matos kan spridas i fastigheten. Balkonger/terrasser och fasaden tillhör föreningens ansvar. Det är inte tillåtet att göra åverkan t.ex. genom att borra/spika i fasad eller balkong-/terrassgolv. Det är inte heller tillåtet att måla balkongtak. Anledningen till detta förbud är att skador på husets skalskydd kan bli väldigt kostsamma för föreningen på sikt. Även skador på balkong/terrassgolv eller balkongtak kan på sikt få betalas av föreningen, d.v.s. alla boende. Inglasning av balkonger, uppsättning av mindre entrétak och markiser är tillåtet i vissa fall. Se vidare ”Balkonger/terrasser” ROT-avdrag kan användas för ombyggnad och reparation av bostadsrätter. Det kan dock inte användas för arbete på balkonger. Se dock alltid vid var tid gällande skatteregler vid tidpunkten för arbetet och faktureringen. Detaljerad information om vem som ansvarar för vad finns i broschyren ”Vem ska underhålla bostadsrätten” som ingår i den Vita pärmen från HSB. Se även föreningens stadgar. Tänk på att om en skada uppstår i din lägenhet, så drabbas inte bara du själv ekonomiskt utan i vissa fall även alla övriga i föreningen. I slutändan kan det innebära att månadsavgiften måste höjas. Regler för ändring i lägenhet: Vad är väsentliga ändringar?
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information kommer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Brf Finnboda Port har både ytparkeringar och parkeringsmöjligheter i garage till nedanstående kostnad (se dock alltid vid var tid gällande priser vid tecknande av hyresavtal). För info om garageplats med laddstation - se "Laddstation i garaget"
Det är inte tillåtet att parkera motordrivna fordon i cykelförråden eller på allmän mark utomhus. Den som hyr garageplats får access till garageporten inprogrammerad på två av lägenhetens nyckelbrickor. Mellan kl 22.00 - 06.00 gäller bricka plus portkod för in- och utpassering via garageport. Garageplatser och ytparkeringarna utefter huset vid Kvarnholmsvägen administreras av HSB-serviccenter. Tel: 010-442 11 00 eller via service.stockholm@hsb.se Ytparkeringstillstånden utefter Varvsvägen administreras av Core Park, Tel: 08-650 02 15. Från och med den 1 januari 2025 ansvarar kommunen för parkeringen på Varvsvägen. Varje lägenhet kan hyra en parkeringsplats. Om det finns lediga platser kan man hyra ytterligare en plats i garaget. En förutsättning för att hyra ytterligare en plats är att en sådan plats kan sägas upp till förmån för en boende som inte har en plats.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vår portkod gäller för samtliga entréportar i Finnboda Port. Portkoden ändras regelbundet och meddelas via nyhetsbrev som skickas per e-post. Tänk på säkerheten och lämna inte ut koden till obehöriga! Från och med den 1 december 2023 gäller både bricka + kod vid inpassering mellan kl. 22-06 i våra entréer. Blippa först din bricka, slå portkoden och tryck sedan på ring/öppna. Samma gäller redan för in- och utpassering i garaget. Detta är ett sätt att öka säkerheten och minska möjligheten för obehöriga att komma in i våra trapphus och garage. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du kan använda ditt telefonnummer för att öppna entrédörren. I stället för att lämna ut portkoden, ber du ditt besök slå in ditt telefonnummer på kodboxen och sedan trycka på "Ring/Öppna". Använder du din fasta telefon ska hela numret användas, inklusive riktnummer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Om du upptäcker någon form av skadedjur, t.ex larver, flygfän, myror, getingbon eller råttor i fastigheten, så kontakta styrelsen som i sin tur kontaktar Anticimex som kommer och sanerar. Var också extra uppmärksam när du kommer hem från fjärran länder och packar upp väskan som kan innehålla fripassagerare i form av olika skadedjur. Se även ”Förråd”. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I ”Vita pärmen” i din lägenhet finns skötselanvisningar för olika produkter i lägenheterna. Läs igenom dessa så att din lägenhet underhålls på ett bra sätt.
Vid en vattenläcka i lägenheten ska de båda avstängningsventilerna stängas. Se till att du vet var de sitter och ”motionera dem” regelbundet (öppna och stäng dem upprepade gånger) så att de inte blir tröga eller kanske fastnar i något läge.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det finns tre soprum, i Hus 4, 8 och 12. Stora plastbehållare finns för vanliga hushållssopor/restavfall, metall, wellpapp/kartong, plast och tidningar. Mindre behållare finns för färgat och ofärgat glas, batterier, ljuskällor samt småelektronik. Det finns även bruna behållare för matavfall. Närmaste miljöstation finns på Kvarnholmsvägen (snett mittemot Finnboda Parkväg 12). Här kan du slänga om t ex någon av våra behållare skulle vara fulla (vanligt att glasbehållarna är fulla vid större helger). Övriga sopor får inte slängas i soprummet utan du måste slänga dem på en miljöstation eller en återvinningsstation (det gäller exempelvis grovsopor såsom gamla möbler, byggsopor eller färgrester och kemikalier.) Se www.nacka.se för närmsta återvinningsstation. Det är viktigt att hushållssopor slängs förpackade, i exempelvis hopknutna plastpåsar. Dra isär och vik gärna kartonger och wellpapp så att de tar så lite plats som möjligt. Kom ihåg att skruva av metallkork på glasflaskor. Det är viktigt att alla boende håller god ordning i soprummen och följer de regler som finns. Överfulla kärl kan leda till extra kostnader för föreningen. Städning av soprummen och sopkärl behöver också göras med jämna mellanrum, men genom att hålla god ordning kan vi minimera städkostnaden. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bostadsrättslagen och Lagen om ekonomiska föreningar är de två lagar som har särskild betydelse för en bostadsrättsförening. Dessa lagar kompletteras av stadgarna som är föreningens egen ”lag”. Våra stadgar finns att läsa under filen "Föreningsarkiv" under rubriken "Föreningsstadgar". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Styrelsen består av boende i föreningen, valda på årsstämman, samt en HSB-representant. Föreningens Valberedning föreslår nya representanter till styrelsen. Är du intresserad av styrelsearbete ska du kontakta valberedningen. Mer information finns under ”Valberedning”. Kontaktdata för aktuella styrelseledamöter och valberedning finns på anslagstavlorna i trapphusen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Styrelsen består av boende i föreningen, valda på årsstämman, samt en HSB-representant. Föreningens Valberedning föreslår nya representanter till styrelsen. Är du intresserad av styrelsearbete ska du kontakta valberedningen. Mer information finns under ”Valberedning”. Kontaktdata för aktuella styrelseledamöter finns på anslagstavlorna i trapphusen samt under filken "kontaktuppgifter" samt "Brf styrelsen". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Två gånger om året anordnar styrelsen en ”städ- och fixardag”, en på hösten och en på våren. Då utför vi tillsammans lättare arbete för att underhålla vår fastighet och dess omgivning. Samtidigt får vi alla chansen att träffa våra grannar och lära känna varandra under avslappnade former. Vanligtvis infaller städdagen en söndag förmiddag och vi avslutar med att tillsammans äta korv eller fika. Styrelsens ambition är att så många boende som möjligt ska delta i dessa gemensamma dagar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Städning av trapphus och hissgolv sköts veckovis enligt avtal med en städfirma. Vintertid städas entréer och hissar två gånger per vecka. Övrig städning, exempelvis fönstertvätt i trapphusen och städning av soprum, sker vid behov efter separat upphandling. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Om du drabbas av stöld i lägenhet, förråd, garage eller ytparkering ska du anmäla detta till polisen. Meddela även styrelsen så att åtgärder kan vidtas för att förhindra ytterligare stölder. Kontakta styrelsen om du ser misstänkta aktiviteter i våra hus. Håll uppsikt så att inga obehöriga vistas i våra garage. Släpp inte in okända personer i trapphusen. Fråga i stället vem de söker. Se till att ytterdörren stängs efter dig och att dörrarna till förrådsutrymmen är stängda. Lämna inte ut portkoden till obehöriga. Håll alltid den egna lägenhetsdörren låst! Ring 112 i svåra lägen. I och med att vi numera hyr ut garageplatser till externa personer så bereds dessa hyresgäster tillträde till garaget via trapphusen. Tidigare har vi haft några inbrott och stölder i förråd och garage. Därför har vi låtit förstärka ett antal förrådsdörrar samt installerat kameraövervakning. Via uppmärksamma boenden har vi även kunnat förhindra brott. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vi är många personer som bor i Finnboda Ports fastigheter och vi är alla olika. Vi måste därför respektera och ta hänsyn till varandra. Vi har tillsammans satt upp ett antal trivselregler som ska hjälpa till att bidra till en god stämning inom föreningen.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Standardutbud finns via Tele2 TV. Det analoga utbudet av TV-kanaler erbjuds direkt i TV-uttaget i väggen utan att man behöver teckna eget avtal. Om du endast vill ha grundutbudet, så kan du se det via det analoga nätet genom att koppla in en antennsladd direkt i TV:n. Om du vill teckna ett eget avtal med Tele2 eller vid fel på TV-anslutningen, kontakta Tele2 här. Både bredband och TV standardutbud faktureras boende som en obligatorisk avgift om totalt 110 kr/månad från och med januari 2024. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uteplatser/ Terrasser på marknivå Den boende ansvarar för uteplatsens löpande underhåll. Det innebär i praktiken att den befintliga och ursprungliga ytbeläggningen med betongplattor ska bevaras intakt, även om man täcker den med annat material exempelvis konstgräsmatta, trätrall, plastplattor eller liknande. Det är inte tillåtet att ta bort rabatten och lägga t.ex plattor på hela ytan. Den ursprungliga utformningen ska kunna återställas, exempelvis vid avflyttning. Detta gäller även den häck (Avenbok) som planterats. Föreningen genomför klippning av häckarna en gång per år och ska inte göras av medlem. Om buskarna måste ersättas ska samma växt planteras. Föreningen kan byta ut vissa plantor som vissnat. Föreningens relationsritningar för markterrasserna tillåter inte höga ”insynsskydd”. Styrelsen har dock beslutat att ett lägre insynsskydd kan accepteras, om utformningen är av samma typ som kortsidornas avskiljare. Insynsskyddet ska då placeras innanför häckplantorna och får inte vara högre än 100 cm. Exempel på insynsskydd finns vid gaveln av Finnboda Parkväg 12. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Se även ”Föreningsstämma” Inför Föreningsstämman ska valberedningen ta fram förslag på ledamöter för nästa års styrelse, valberedning och interna revisorer. Vid Föreningsstämman röstar de närvarande boende fram styrelse, valberedning och interna revisorer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Se ”Föreningsstämma”. |