Härmed kallas medlemmar i HSB Brf Finnboda Port till vår ordinarie föreningsstämma 2025.
Datum: Tisdag den 13 maj
Tid: kl. 18.00
Plats: Restaurang Grand Palace, Västra Finnbodavägen 4, 131 30 Nacka
Efter avslutad stämma finns det möjlighet att stanna för att äta och dricka gott. Anmäl om du stannar för middag senast den 6 maj genom att mejla oss på info@brffinnbodaport.se
Inför stämman kommer handlingar enligt dagordningen att finnas tillgängliga för medlemmar vid anslagstavlorna i respektive port. Här ingår föreningens årsredovisning 2024. Inga motioner har inkommit. Kallelsen samt årsredovisningen 2024 kommer även att läggas ut på vår webbsida www.brffinnbodaport.se. Du hittar den här.
För den som behöver finns fullmakt att ladda ner och skriva ut här.
Varmt välkomna,
Styrelsen för HSB Brf Finnboda Port
Hej,
Varmt välkomna på föreningens städ- och trivseldag söndag den 11 maj. Mer info kommer inom kort. Korvgrillning utlovas som vanligt. Vi planterar, rensar förråd och städar soprum med mera. Kom och hjälp till och häng med grannarna en stund. Det går också att köpa luftfilter för de som behöver. Vi brukar köra kl. 10-13.
Mer info kommer på anslagstavlorna inom kort.
Varmt välkomna!
Styrelsen
Hej,
Vi har skickat ut ett nyhetsbrev med information om nya räntor på våra lån, ny portkod från 1 april och annan matnyttig info. Nyhetsbrevet har gått ut digitalt till alla som anmält sin mejladress.
Nyhetsbrevet är även uppsatt i entréerna/portarna, men då utan den nya portkoden.
Har ni inte anmält mejladress och behöver portkoden. Mejla oss.
Hälsningar,
Styrelsen
Hej,
Nu har vi fått informationen från SBC att det var leverantör men av uppgifterna som hade skickat fel i filen. Därav har det som några av er påpekat blivit dubbel moms på elen. Detta kommer självklart att bli en rättning på och justeras på nästkommande avi med ett avdrag för den felaktiga kostnaden!
Med vänlig hälsning,
Styrelsen
Hej alla,
Som ni har sett har elen för september, oktober, november och december 2024 samt januari 2025 nu fakturerats på februari-avin från SBC. Vi har fått några frågor om momsen då det verkar som att det lagts på moms två gånger. Vi undersöker detta skyndsamt med SBC som i sin tur har dialog med leverantören för att utreda saken. Men vi uppmanar alla att betala. Har det blivit fel kommer detta att justeras på kommande avi.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hej alla,
Vi har fått några frågor om elräkning och moms.
HSB debiterade alltid elen med 3 månaders eftersläpning. Med andra ord, debiteringen av elen på december-avin (sista från HSB) avsåg din förbrukning i augusti. Efter att vi gått över till SBC kommer det inte släpa på samma sätt. För att komma ikapp har nu elen för september, oktober, november och december 2024 samt januari 2025 lagts på februari-avin från SBC. Behöver du av någon anledning hjälp med att delbetala din räkning? Hör av dig till SBC via kundportalen.
Vad gäller moms betalas detta enbart på elen, ej på avgiften för bostad eller parkering.
Hälsningar,
Styrelsen
Varför?
Garagegolvet är slitet och behöver repareras. Ett nytt ytskikt kommer att appliceras för att förlänga golvets livslängd och hållbarhet. Arbetet utförs av Coreclean.
När?
Arbetet sker i 3 etapper:
Arbetsområdet är avstängt från kl. 07:00 första dagen – kl. 17:00 sista dagen.
Tillträde till garaget?
Under arbetet är det inte möjligt att nå arbetsområdet. Vid etapp 1 och 3 är endast en garageport öppen för in- och utfart. Vi uppskattar ert samarbete och er förståelse.
Vad behöver du göra?
Din parkeringsplats måste vara helt tom för att golvreparationen ska kunna genomföras! Alla fordon (MC, bil, cykel, moped) och all utrustning (takbox, takräcke, städutrustning, skräp m.m.) ska flyttas innan arbetet startar.
Viktigt! Fordon och utrustning som lämnas kvar kommer att flyttas eller bärgas till närmaste tillgängliga plats, och kostnaden debiteras ägaren.
Frågor?
Vid frågor, kontakta styrelsen i er bostadsrättsförening.
Information till boende – Parkeringskö och IMD-debitering
Hej,
Vi vill uppdatera er kring arbetet med parkeringskö och debitering av el via IMD. Vi är medvetna om att dessa frågor ännu inte är helt på plats och arbetar aktivt för att lösa det så snart som möjligt.
När det gäller parkeringskön har vi ännu inte fått upp den i systemet, men vi har noterat alla som har hört av sig och håller en manuell lista tills allt är på plats.
Vi har skickat in den information som krävs från vår sida och arbetar nu för att säkerställa att alla nödvändiga uppgifter finns hos rätt aktörer, inklusive HSB, leverantörer och SBC. Nästa vecka har vi ett möte för att reda ut de sista delarna och få allt i ordning.
Tack för ert tålamod – vi gör vårt bästa för att övergången ska bli så smidig som möjligt!
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hej,
Som ni kanske har noterat är IMD el samt IMD el på laddplatser i garage inte med på avin i januari. Detta beror på att leverantören inte hade möjlighet att skicka in uppgifterna i tid till SBC. Det kommer på avin i februari. Tack för ert tålamod!
Hälsningar,
Styrelsen
Hej,
Vi har fått några frågor om administrationen för parkeringsplatser. Ska svara er enskilt också. Processen för överföringen till SBC är igång och kommer vara klar inom kort. Vi i styrelsen arbetar för att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. Vi återkommer med mer info.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hej,
Vi har fått några frågor om administrationen för parkeringsplatser. Ska svara er enskilt också. Processen för överföringen till SBC är igång och kommer vara klar inom kort. Vi i styrelsen arbetar för att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. Vi återkommer med mer info.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hej alla,
Då vi har kvar kontrakt om fastighetsskötsel med HSB ville de fortsatt att FELANMÄLNINGAR går dit. Då gäller fortsatt:
Kontakta HSB servicecenter:
Tel: 010-442 11 00 (vardagar 07.00-17.30).
E-post: servicecenter.stockholm@hsb.se.
Övriga tider vid akut hjälp HSB jour tel: 08-695 00 00
vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hej,
Portkoden från och med den 2 januari skickades ut i nyhetsbrevet den 19 nov. Vi skickade ut ett enskilt mejl till alla igen idag om den nya portkoden.
För er som ännu inte har anmält e-post, får ni helt enkelt mejla oss, så får vi skicka ut info separat till er om ny portkod.
Övrig info i nyhetsbrevet läggs ut på vår hemsida.
Önskar en trevlig helg och en riktigt god jul och gott nytt år!
Hälsningar,
Styrelsen
Hej alla boende i Brf Finnboda port,
Styrelsen har tagit ett väl avvägt beslut att byta från HSB till SBC för ekonomisk och teknisk förvaltning från och med den 1 januari 2025. Detta baseras på en noggrann utvärdering där både pris och förbättrad service har vägts in. All info kommer under dagen att skickas ut till alla er som anmält er e-post till samt sättas upp tydligt på anslagstavlorna i portarna och i hissarna.
INFO OM AVIER
Övergången mellan HSB och SBC är nu pågående, och avier för december (avseende avgift m.m. i januari) har tyvärr blivit något försenade, som några av er redan uppmärksammat. Dessa kommer att skickas ut i veckan. Förfallodatum förlängs därför också till 10 januari på avierna för december. För de som har anmält att få sin post till Kivra kommer ni få er avi dit. Övriga per post. Vid första avin kan man sedan anmäla e-faktura eller autogiro i sin internetbank alternativt om man vill ha avierna per epost. IMD för el och laddplats i garage kommer att skickas på nästa avi.
Fastighetsskötseln kommer fortsatt att ligga kvar hos HSB, men all kontakt, inklusive felanmälan, sker från och med den 1 januari via SBC.
FELANMÄLAN FRÅN 1 JANUARI 2025
Du kan göra en felanmälan direkt på webbsidan nedan, via kundportalen som du kan logga in på från 1 januari med bank-id, eller ringa följande nummer.
Journummer kommer inom kort att sättas upp av vår nya förvaltare på SBC på våra anslagstavlor i portarna.
ANNAN VIKTIG INFORMATION OM ÖVERGÅNGEN TILL SBC
Från och med den 1 januari 2025 kan alla boende logga in på SBC:s kundportal med Bank-ID för att se avier och annan information.
SBC kommer inom kort att skicka mer detaljerad information om både ekonomisk och teknisk förvaltning. Som boende behöver ni inte göra något – hela överföringen sker automatiskt mellan HSB och SBC.
Vi ber också om ert tålamod under denna övergång och hoppas på er förståelse för att det kan ta lite tid innan allt är på plats. Styrelsen är fullt engagerad i att göra processen så smidig som möjligt och arbetar aktivt för att allt ska löpa snabbt och enkelt.
Observera att vi fortfarande är en HSB-förening och att föreningen därmed fortsatt enligt gällande stadgar kräver medlemskap i HSB.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hej alla,
Vi i styrelsen är medvetna om att soprummen är överfulla just nu. Remondis, som ansvarar för sophämtning av kartonger och annat avfall, har tyvärr missat minst en tömning.
Vi har varit i kontakt med dem, och de kommer att hämta allt på fredag. Tack för ert tålamod så länge!
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hej, nu funkar garageporten igen efter att ha fastnat för en stund sedan.
Med vänlig hälsning,
Styrelsen
Hej alla medlemmar,
Vi har fått några frågor om vårt senaste nyhetsbrev och informationen om portkoden. Här kommer en förtydligande uppdatering:
Det senaste nyhetsbrevet skickades ut den 19 november 2024 till de medlemmar som hade lagt in eller uppdaterat sin mejladress på sin privata inloggningssida på MittHSB. Utskicket gjordes från vår mejladress: info@brffinnbodaport.se och kom från Brf Finnboda port.
Om du inte har fått nyhetsbrevet, ber vi dig först att kontrollera din skräpkorg, då mejlet kan ha hamnat där av misstag.
Om du saknar nyhetsbrevet eller portkoden, ber vi dig att:
Framöver kommer nya portkoder endast att delas via nyhetsbreven som skickas ut via e-post till boende i vår förening. Under en kort period presenterade vi koden på hemsidan på en låst sida, men insåg snabbt att det blev mer krångligt än smidigt. Eftersom sidan krävde ett separat lösenord för att hålla koden säker, behövde man ändå kontakta oss om man saknade åtkomst.
För att göra det enklare för alla, använder vi nu enbart nyhetsbreven för att dela portkoderna.
Tack för er förståelse!
Tveka inte att höra av dig om du har frågor eller funderingar.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hej alla,
Idag har vi skickat ut vårt första digitala nyhetsbrev till alla som har lagt in/uppdaterat sin e-post. Har du inte fått det? Kolla först skräpkorgen om det mot förmodan skulle ha hamnat där, annars skriv till oss på info@brffinnbodaport.se och meddela din mejladress så lägger vi till det inför nästa utskick.
I nyhetsbrevet presenteras kommande portkod, som vi byter varje kvartal. Därtill informerar vi om aktuella frågor som är på gång i föreningen och vad vi i styrelsen arbetar med just nu.
Önskar alla en fortsatt trevlig vecka,
Styrelsen
Hej alla,
Tack för att ni kom på vår föreningsdag. Roligt att så många dök upp och tack för era insatser med städning av soprum, krattning av löv, hjälp med att slänga grovsopor och märkte upp cyklar och annat i våra förråd.
Vi återkommer med information om hur vi hanterar märkningen på cyklarna. Vanlig tågordning är att ni tar bort lapparna på era cyklar och barnvagnar etc. som har fått en vit klisterlapp. Alla saker som har klisterlappar kvar efter ett visst datum flyttar vi ner i förråd i föreningens gemensamma utrymmen. Här sparas de enligt lag en viss tid, brukar vara 6 mån, därefter skickas dem iväg. Vi kommer sätta upp lappar på anslagstavlorna med tydlig info samt skriva i nästa nyhetsbrev.
Vi kommer också beställa nya luftfilter, då dessa tog slut. Återkommer när det finns möjlighet att köpa.
Fortsatt trevlig söndag!
Hälsningar,
Styrelsen
Hej, på söndag har vi föreningsdag. Vi hoppas att så många som möjligt vill vara med.
När: Söndag den 20 oktober kl. 10-13
Var: Hästparken (vid de nya bänkarna)
Tag chansen att släppa det du har för händer och fötter och hjälp till en stund på vår föreningsdag. Vi städar, markerar och rensar ut cyklar, iordningställer och städar i våra soprum samt planterar fint i våra krukor vid portarna. Därefter bjuder föreningen på grill och fika i parken.
Det kommer även finnas en större containersamt en mindre container för elskrot på plats från fredag den 18 okt till och med måndag den 21 okt, för dig som vill slänga diverse skräp som du samlat på dig. Det finns också möjlighet att köpa luftfilter till lägenheterna, vilka rekommenderas att bytas en gång per år.
Ta gärna med hela familjen – vid lunchen serveras korv med bröd.
Vi bjuder även på kaffe, saft till barnen och fika.
Din insats, om liten som stor är ett välkommet bidrag till en god gårdsmiljö och möjlighet till nya kontakter i föreningen.
Styrelsen kommer att vara på plats och vi svarar gärna på frågor och diskuterar idéer och förslag. Hoppas vi ses!
Hälsningar,
Styrelsen med Sofie, Stefan, Annina, Anders,Lars, Patrik och Peter
Hej,
Vi har noterat att QR-koden på lapparna i portarna har inaktiverats. Här hittar ni länken direkt in till MittHSB så att ni kan logga in och uppdatera/lägga in din mejladress. Detta för att vi ska ha mejladresser till alla för att sedan kunna skicka ut nyhetsbrev via e-post istället för att dela ut i allas postfack.
Vad gäller portkoden vill vi förtydliga att du hittar portkoden här på vår egen hemsida brffinnbodaport.se. Längst upp i menyn. Ni loggar in med lösenordet som ni fick i senaste nyhetsbrevet.
För er som är nyinflyttade eller av annan anledning inte har fått det senaste nyhetsbrevet, kommer vi att skicka ut koden igen med nästa nyhetsbrev som skickas ut per e-post till alla som uppdaterar det i MittHSB. Nästa byte av portkod sker i januari. Ni kan också bara mejla oss så får ni koden den vägen.
Hälsningar,
Styrelsen
Hej alla,
Detta gäller specifikt de som bor på markplan mot parken med uteplats som har en kortsida med spaljé. Plankorna på de flesta ställen är i dåligt skick och behöver bytas ut, som flera av er också har noterat. Styrelsen har därför beställt arbete att samtliga spaljéer på kortsidan av uteplatserna kommer att renoveras och plankor bytas ut. Arbetet startar från onsdag den 25 september.
Vi ber alla som bor på markplan att ta bort belysning, tyger, blomlådor med mera.
Tack på förhand,
Styrelsen
Hej boende i Brf Finnboda port,
Vi vill informera om några viktiga förändringar som gör oss mer digitala och underlättar kommunikationen med er. Läs vidare för att ta del av två nyheter!
För att förbättra vår kommunikation med er har vi två nyheter:
1. DIGITALT NYHETSBREV:
Nästa nyhetsbrev (oktober/november) kommer att skickas till den mejladress du har registrerat på MittHSB. För att säkerställa att du får det, vänligen logga in på MittHSB och lägg till/uppdatera din mejladress senast den 30 september. Passa också på att uppdatera ditt mobilnummer för eventuella framtida sms-utskick.
I framtiden kommer nyhetsbreven att skickas via e-post och läggas upp på vår hemsida. Ett exemplar kommer även att sättas upp på anslagstavlan i varje port för den som föredrar att läsa det där.
2. NY PORTKOD PÅ HEMSIDAN:
Från och med nu kommer den nya portkoden att finnas på den låsta sidan ”Portkod” på vår hemsida. Du hittar den längst upp i menyn. Lösenordet till sidan finns i det senaste nyhetsbrevet som har delats ut i ditt postfack.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hej,
Söndag den 20 oktober bjuder vi in till föreningsdag där vi träffas i Hästparken och grillar och har trevligt tillsammans. Vi hjälps även åt att märka cyklar och annat i våra cykel- och barnvagnsförråd, städar soprummen m.m.
Mer information kommer när det närmar sig, men skriv upp datumet i kalendern redan nu.
Vi kommer också att ha en container under helgen för den som vill passa på att rensa sitt förråd.
Välkomna!
Hälsningar,
Styrelsen
Hej,
Varje år klipper föreningen häckarna (avenbok och liguster) vid/mellan uteplatserna på framsidan mot Hästparken samt mot Kvarnholmsvägen. Nu är det dags igen. Företaget PB Mark och miljö kommer under nästa vecka med start på måndag den 26 augusti.
Vi ber därför boende med uteplats mot Hästparken och Kvarnholmsvägen att ta bort det som eventuellt finns i häckarna såsom belysning etc. samt flyttar bort möbler, krukor och dylikt ungefär en meter från häckarna så de kommer åt att klippa.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hej,
Några har hört av er om överfulla kärl för plast och metall i soprummen. Vi är medvetna om problemet och har kontakt med avfallsbolaget, då de troligen har missat att tömma. Om ni kan finns det också möjlighet att slänga plast och metall på återvinningen uppe vid besöksparkeringen på Kvarnholmsvägen, vid rondellen.
Hälsningar,
Styrelsen
Hej alla i Brf Finnboda Port,
Hoppas ni har en fin sommar ☀️
Här nedan följer information om målning av socklar på alla hus.
Den 5 augusti kl 07.30/08.00 kommer Timblads måleri påbörja arbetet att måla socklarna på alla hus, ett arbete som är en del av vår underhållsplan.
Det kommer främst att beröra de som har uteplats/altan på markplan. Ni som bor på markplan behöver plocka undan möbler, krukor eller annat som står mot väggarna, så att målarna kommer åt. Arbetet väntas pågå under ca två veckor för att kunna färdigställa alla hus.
Fortsatt trevlig sommar!
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hej alla,
Nu finns protokollet från vår föreningsstämma den 2 maj upplagt under stämmoprotokoll här på webbsidan.
Önskar alla en fin dag,
Sofie, ordförande styrelsen
Hej och stort tack alla som kom till vår föreningsstämma igår och tack för en trevlig middag efteråt :) Tack för bra diskussioner, bra frågor och trevliga samtal. Inom kort kommer protokollet att laddas upp här på webbsidan.
Önskar alla en trevlig helg i värmen och vårsolen!
Hälsningar,
Styrelsen
Härmed kallas medlemmar i HSB Brf Finnboda Port till vår ordinarie föreningsstämma 2024.
Datum: Torsdagen den 2 maj
Tid: kl. 18.00
Plats: Restaurang Milou, Kvarnholmsvägen 56, 131 72 Nacka
Efter avslutad stämma finns det möjlighet att stanna för att äta och dricka gott. Anmäl om du stannar för middag senast den 23 april genom att mejla oss på inkorgen@finnbodaport.styrelseproffset.se
Inför stämman kommer bilagor enligt dagordningen att finnas tillgängliga för medlemmar vid anslagstavlorna i respektive port. Här ingår föreningens årsredovisning 2023, två inkomna motioner med svar från styrelsen och förslag till beslut samt uppdaterade normalstadgar för beslut på stämman, efter en andra läsning.
Informationen kommer också att läggas ut på vår webbsida
https://www.brftorget.se/finnb...
Varmt välkomna,
Styrelsen för HSB Brf Finnboda Port
Hej,
Soligt men kyligt - tack till alla ni som trotsade de kyliga vindarna och kom på vår föreningsdag. Vi städade alla soprum, planterade vårblommor i våra krukor utanför entréerna samt sopade rent från vinterns grus framför våra entréer och gångar upp till förråd och soprum. Vi avslutade med korvgrillning.
Fortsatt trevlig söndag!
Styrelsen
När: Söndag 17 mars kl. 10.30
Var: Hästparken
Hej,
Nu på söndag den 17 mars kör vi en favorit i repris från hösten och arrangerar vårens föreningsdag, där vi städar och gör fint samt äter lunch/fikar tillsammans. Ta gärna med hela familjen - vid lunch tänder vi grillen och grillar korv med bröd. Vi bjuder också på kaffe, saft till barnen och fika.
Representanter från styrelsen kommer att vara på plats och vi svarar gärna på frågor och diskuterar idéer och förslag.
Det kommer även finnas möjlighet att köpa luftfilter till lägenheterna, vilka rekommenderas att bytas en gång per år.
Hoppas vi ses!
Hälsningar,
Styrelsen med Annina, Cecilia, Patrik, Peter, Sofie, Stefan och Thomas
Hej,
Garageporten på Finnboda parkväg 2 är lagad. Tänk på att det är en viss fördröjning för öppning, när du har blippat - gäller både in- och utfart.
Hälsningar,
Styrelsen
Hej,
Garageporten på parkväg 2 är felanmäld och kommer att åtgärdas torsdag morgon, vänligen använd infart som finns på Finnboda Varvsväg.
Med vänlig hälsning,
Styrelsen
Hej,
Nu finns ett nyhetsbrev i allas brevlådor. Här finns info om ny portkod från 1 april, datum för föreningsstämma samt datum för vårens städ- och trivseldag den 17 mars. Därtill information om aktuella frågor som vi arbetar med just nu samt info om kommunens föreslagna detaljplanen för Finnboda och vårt fortsatta arbete kring den.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Sweco Sverige AB kommer att genomföra en markundersökning på gräsytan i närheten av Kvarnholmsvägen 39A på uppdrag av Stockholm Vatten och Avfall. Undersökningen kommer att äga rum nu på torsdag den 22 februari 2024.
Markundersökningen är en del av tillståndsprocessen för Henriksdals reningsverk. Denna process handlar om att säkerställa rättigheterna att påverka grundvattnet runt verket i samband med installationen av en ny rötkammare. Arbetet genomförs också med målet att identifiera risker och ta fram skyddsplan för närliggande byggnader och konstruktioner.
Markundersökningen kommer att utföras med hjälp av en geoteknisk borrigg, och arbetet kommer att pågå mellan kl. 08:00 och ca 12:00 på förmiddagen den 22:a februari.
Under cirka 30-60 minuter av arbetet kan det uppstå högt oljud från hammarborrningen och maskinen.
Markundersökningen kommer att ske på gräsyta i anslutning till parkeringsplats 8010, Sweco ber därmed hyresgäster om att inte nyttja denna parkeringsplats mellan kl 08:00 och 12:00.
Hälsningar,
Styrelsen
Hej igen,
Problemet hos Bahnhof är löst och vår internetanslutning är tillbaka.
Hälsningar,
Styrelsen
Hej,
Som flera av er säkert har märkt och hört av er om är det just nu problem med internet då Bahnhof har driftstörning. De skriver följande på din hemsida:
Driftstörning - 2024-01-24 - Bahnhof: Det är för närvarande en driftstörning som kan medföra störningar i er internetanslutning. Tekniker arbetar med att lösa problemet så fort som möjligt.
Hälsningar,
Styrelsen
Hej,
Flera har hört av sig om utebliven morgontidning den senaste veckan. Vi förstår frustrationen och beklagar situationen. Vi har upprepade gånger varit i kontakt med distributören och påtalat problemet. De har fått vad de behöver från oss för att komma in, så vi undersöker vad det är som gör att det ändå inte fungerar.
Vi är tacksamma att ni hör av er när det inte fungerar, så att vi vet.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hissen i 12:an kommer att repareras snarast. Styrelsen har haft kontakt med entreprenören för att hitta en så snabb lösning som möjligt.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hej alla,
Decembers nyhetsbrev finns nu i allas brevlådor. Vi informerar mer om kommande avgiftshöjningar som vi nu har tagit beslut om. Ny portkod i januari gäller från den 2 januari. Här finns också info om datum du kan slänga din julgran i en container utanför Ica. Vi behöver också hjälpas åt att se till att entrédörrarna är stängda ordentligt, de kan kärva lite när det är kallt.
Vi önskar alla en god jul och ett gott nytt år!
Styrelsen
Under torsdag 7:e december genomförs en städning i garaget.
Bilar behöver INTE flyttas utan CoreClean städar de öppna ytor de kommer åt.
Städningen påbörjas kl 9.00
Hej alla,
Det är just nu problem med kontaktformuläret på vår webbsida. Vi ber därför er som vill mejla till styrelsen att mejla direkt till inkorgen@finnbodaport.styrelseproffset.se.
Fortsatt trevlig helg,
Styrelsen
Hej alla,
Nyhetsbrevet finns nu i allas brevlådor. Vi informerar om kommande avgiftshöjningar som vi kommer att ta beslut om. Från om med den 1 december kl 22.00-06.00 gäller portkod + blipp för att komma in i entrédörrarna. I brevet hittar ni också den nya portkoden som gäller från den 1 januari 2024. Därtill bjuder vår samfällighetsförening in till årets traditionella julmys i hästparken. Den 26 november Kl 16.00. Varmt välkomna!
Trevlig helg,
Styrelsen
Hej,
Nu fungerar ventilationen i alla hus igen. Stort tack till hjälpsam granne i hus 8 som tillsammans med Stefan, fastighetsansvarig i styrelsen, lyckades få igång fläktarna.
Fortsatt trevlig söndag,
Styrelsen via Sofie, ordförande
Hej alla,
Problemet med elen för ljus i trapphus, hissarna, garage, internet och varmvatten är nu löst! Hoppas det inte ställde till med för mycket problem. Ha en fortsatt fin dag alla!
Hälsningar,
Styrelsen
Hej boende,
Vi har just nu ingen ström i våra trapphus, för hissarna eller i garaget. Internet ligger nere och varmvattnet sinar. Problemet undersöks just nu och vi hoppas att vi kan lösa det så snabbt som möjligt! Det funkar att komma in och ut i garaget på Varvsvägen för er som behöver.
Återkommer!
Styrelsen
På föreningsdagen den 15 oktober har alla cyklar, barnvagnar och annat som står i cykel- och barnvagnsförråden (ex. leksaker, sparkcyklar m.m) märkts upp med ett rosa eller turkos band.
Vi ber boende att ta bort bandet på era tillhörigheter senast onsdag den 15 november.
De saker som har kvar sina band efter den 15 november kommer att forslas undan.
Har du frågor eller funderingar? Mejla styrelsen via formuläret på vår webbsida https://www.brftorget.se/finnbodaport/sidor/E-postkontakt
Hälsningar,
Styrelsen
Hej,
Vi fick nyligen information om att man denna vecka kommer att påbörja ett rivningsarbete i vattnet (delvis också på land) som en del i arbetet med utloppsledningarna från Henriksdals reningsverk.
Det innebär att man kommer att såga, vajersåga och knacka betong. Arbetet ska pågå i 4 veckor. Knackningen kan komma att låta en del.
Om någon blir störd av arbetet så kan ni höra av er till Stockholm Vatten och Avfall på framtidensavloppsrening@svoa.se
Hälsningar,
Styrelsen
Varje år klipper föreningen häckarna (avenbok och liguster) vid uteplatserna. Nu är det dags igen. Styrelsen har anlitat PB Mark och miljö för klippning onsdag 6 september och torsdag den
7 september.
Vi ber därför boende med uteplats mot parken och Kvarnholmsvägen att ta bort det som eventuellt finns i häckarna såsom belysning, spaljéer etc. samt flyttar bort möbler, krukor och dylikt ungefär en meter från häckarna så de kommer åt att klippa.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hej alla,
Nu finns det ett nyhetsbrev i era brevlådor. Här hittar ni ny portkod från oktober, information om vad som händer med elstödet, planerade och genomförda underhållsarbeten, save the date för städ- och trivseldag den 15 oktober med mera.
Hälsningar,
Styrelsen
Nacka Vatten och Avfall ställer upp en mobil återvinningscontainer utanför ICA under kommande söndag.
Här kan du både lämna material till återbruk och återvinning samt kliva in i dess eventcontainer och fynda prylar, leksaker och böcker gratis i fyndhörnan.
Nacka vatten och avfall har som mål att öka andelen avfall till återbruk och materialåtervinning. Vi vill även verka för en hög servicegrad och ökad kundnöjdhet samt underlätta för dig som inte har tillgång till bil. Med de mobila kretsloppscentralerna vill vi göra det enklare för dig som Nackabo att lämna ditt avfall för återvinning.
De mobila kretsloppscentralerna tar emot i princip samma typ av avfall som kan lämnas på de vanliga kretsloppscentralerna och det finns en rådgivare och en kemist med på plats. Större mängder och skrymmande avfall ska på grund av platsbrist lämnas till kretsloppscentralen i Boo, Älta eller Östervik.
Söndag 3 september kl. 10-16: Ö Finnboda (Torget vid ICA Nära)
www.nacka.se/nackavattenavfall/avfall/lamna/mobil-kretsloppscentral/
Den 18 augusti kommer Vårsta mur och puts för att laga och måla grövre sprickor i fasad och stödmur runt husen. Arbetet beräknas att färdigställas under dagen.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hej alla grannar,
Vi i FHS (Finnboda Hamn Samfällighetsförening) har nu beställt arbetet med att få vår park mer attraktiv med fler sittgrupper och växter. Planeringen har varit på gång sedan 2019 och är baserad på den enkät som genomfördes bland de boende runt parken där vi fick önska hur vi ville förnya parken.
Med start den 14 juni kommer vi göra en oval yta mellan hästgruppen och hålet för el till bland annat julgranen (se bild nedan). Arbetet kommer pågå relativt intensivt under några veckor för att helt stanna av mellan vecka 28–31 då vår entrepenör Värmdö Maskin och Service (VMS) går på semester.
Möjligen är arbetet klart innan dess men är beroende på leveranstiden på belysning och möbler. En del växter kommer att planteras i höst men ni får ha tålamod till våren 2024 då det är planteringstid för resterande växter.
På nedan bild ser ni placeringen. Parken kommer även fortsättningsvis ha gott om utrymme för spontana aktiviteter som lek och spel.
På den andra bilden nedan ses utformningen av ovalen som kommer att kantas av storgatsten och växter. Sittgrupperna som finns placerade i ovalen kommer vara fastgjutna och öppningen ger möjlighet att bygga på med våra befintliga portabla bord/bänkar.
Hej alla medlemmar,
Vi har som ni vet tecknat ett avtal om kollektivt anslutning till Bahnhof och samtliga boende i vår förening kommer att få tillgång till internettjänsten 1000/1000 Mbit/s.
Så här kommer du igång efter omkopplingen:
1. Anslut din router eller dator med en nätverkskabel till uttaget som finns placerat i lägenheten.
2. Starta din dator, mobil eller surfplatta och öppna en webbläsare. Du ska nu automatiskt komma till vår inloggningssida http://dhcp.bahnhof.se Skulle den inte dyka upp kan du surfa in manuellt.
3. Välj din adress och lägenhetsnummer. Dubbelkolla att du väljer korrekt lägenhetsnummer i samband med aktiveringen.
4. Vänta 15 minuter och starta om routern, du ska nu kunna surfa!
Skulle du ha problem med att komma igång eller om ditt lägenhetsnummer inte dyker upp kan du kontakta Bahnhofs kundtjänst på telefonnummer 010-510 00 00.
Prioritetskod: I samband med uppkopplingen har Bahnhof skapat ett prioritetsnummer som är aktiv de två första dagarna och som gör att ni kommer fram snabbare. Dit kan samtliga boende ringa för att få hjälp med sin nya tjänst. Koden är 1891. Därefter hänvisas till deras ordinarie kundtjänst.
För er som ännu inte hämtat ut era nya routrar erbjuder vi ytterligare ett tillfälle nu på tisdag den 30 maj kl 18.30-19.00 i föreningslokalen på Finnboda parkväg 10. Ta med legitimation.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hej,
På vår föreningsstämma den 11 maj valdes en ny styrelse, valberedning samt revisor för BRF Finnboda Port. Vi kommer inom kort uppdatera informationen och kontaktuppgifter till nya styrelsen på anslagstavlorna i husen samt på webbsidan.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Måndag den 22 maj påbörjas målning av träfasader/träpaneler längst upp på husen i vår BRF. Därmed kan målarna befinna sig utanför fönstren. Arbetet tar uppskattningsvis cirka två veckor.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
Hej
Bahnhof låter meddela att omkoppling till ny internetleverantör kommer ske först den 26: maj.
Mer information är uppsatt på anslagstavlan i respektive entré.
Linjemålning den 10:e maj.
Vägmarkeringar i Järna AB kommer att utföra ommålning av farthinder och bullerlinor på Finnboda Parkväg samt förbättra kontrastmålningarna i trappan den 10:e maj.
Bilar som är parkerade i parkeringsrutorna utmed Parkvägen behöver inte flyttas, men det kommer att bli begränsningar för in- och utfart. För att minimera störningar utförs arbetet inåt från Varvsvägen och trafiken släpps in när massan stelnat. Det tar cirka 1 timma innan man kan köra på den. Man kan också köra in från motsatt håll och backa ut eller vända.
Styrelsen för Finnboda Hamn Samfällighetsförening
Det är åtgärd av en vattenläcka som orsakar begränsad åtkomst till vatten, beräknas vara klar 18:30 i kväll.
Mvh
Styrelsen
Vi har för närvarande problem med vattentillförseln. Vi vet inte vad det beror på och återkommer när vi vet mer..
Mvh
Styrelsen
Då det är många som inte hämtat ut sin router inför övergången till Banhof har vi bokat in två ytterligare tillfällen:
9 maj kl 19.00 - 20.00
10 maj kl 20.00 - 21:00
Du hämtar ut i Föreningslokalen i nr 10. Medtag legitimation.
Kan du inte hämta själv kan du lämna fullmakt..
Elpriset justeras fr.o.m den 1 april till 3 kr/KWH.
Vi vill påminna om att vi delar ut nya routrar i föreningslokalen, Finnboda Parkväg 10, under helgen den 22 och 23 april mellan 09.00 - 11.00. Ta med legitimation.
Mvh
Styrelsen
Den 17 april 08.00 - 17.00 ska vårat garage vara tomt på bilar för att garagestädning ska kunna göras på bästa sätt.
Vänligen respektera detta och parkera din bil på annan plats under dagen.
Vi vill påminna om vikten att se till att dörrarna till våra förråd stängs ordentligt för att hindra obehöriga att komma in. Det händer att vi ser förrådsdörrar står öppna.
Gör en extra check att dörren är stängd, för din egen och allas vår säkerhet. Tack!
Styrelsen får frågor från medlemmar om och i så fall hur föreningen ska fördela ut elstödet då vårt elavtal är ett gruppavtal för hela Brf:en.
Än har vi inte fått information om beslutet som gäller privatpersoner även kommer att innefatta Brf:er, vi återkommer med information när regeringen tagit beslut.
Kallelse till extra föreningsstämma den 1 februari har delats ut i samtliga medlemmars brevlådor.
Mvh
Styrelsen
Nyhetsbrev har delats ut i samtliga medlemmars postfack. Brevet innehåller bl.a ny portkod (Jan-mars).
God jul & Gott nytt! 🤶
Vi vill påminna om att hålla våra trappuppgångar fria från lösa föremål för att säkerställa säker utrymning vid eventuell brand. Det är ett gemensamt ansvar vi har.
Det är därför inte tillåtet att ha pulkor, vagnar, blommor, dörrmattor m.m. i trapphusen.
Efterlever vi det skapar vi tillsammans bästa förutsättningen för säker utrymning.
Vi har tyvärr återigen drabbats av inbrott i garaget.
Genom att ansluta din telefon till funktionen att öppna entrédörren och inte lämna ut vår portkod minskar vi risken för att obehöriga tar sig in i vår fastighet. Se information under A-Ö ”Porttelefoni” om hur du anmäler dig.
Med anledning av att vi tyvärr har haft inbrott i garaget vill vi påminna om vikten av att vi alla som passerar där gör en extra koll så att dörrarna garaget stängs ordentligt.
Vid tidigare inbrott har man lagt in papper i låsen som gjort att dörrarna inte stängts ordentligt och då tagit sig in den vägen.
Händelsen är polisanmäld.
Styrelsen
Vet du att en droppande kran kan på en dag dra lika mycket energi och vatten som en dusch och det till ingen nytta helt i onödan. Värt att tänka på!
När du minskar din energiförbrukning gör du inte bara en insats för klimat och miljö du minskar också vår förenings gemensamma kostnader. Här nedan några enkla tips för att spara energi:
Det har förekommit att medlemmar åter fått felaktiga krav från Telenor denna vecka. Vid kontakt med Telenors kundtjänst bör man referera till föreningens avtalsnummer C-00080768.
HA Ventilation har i dagarna delat ut information om Ventilationskontroll OKV kommande vecka med hänvisning till att nyckel ska överlämnas till dom i det fall du inte är hemma angiven tid. Det är felaktigt. Det du istället ska göra är att ställa in ditt dörrlås i "Serviceläge" så att dom kan komma in. Det är av högsta vikt att dom får tillträde för att vi ska kunna slutföra kontrollen vilken är obligatorisk.
HA Ventilation kommer också att dela ut ny information i respektive brevlåda.
Mvh
Styrelsen
Ett stort tack till er som hade möjlighet att delta på vår Trivselfixardag i helgen!
Vi fick mycket bra gjort som:
- planteringa av nya fina blommor utanför våra portar
- rengöring av våra soprum vilket var välbehövligt
- rensning i soprummen genom att vi plockade bort sånt som inte ska vara där (elektriska saker, krukor m.m.)
- vi skyfflade tillbaka gruset utefter våra hus så att det nu ligger rätt och skyddar våra fastigheter
- rensning av cyklar och annat som stått kvar märkt sen förra städdagen (sparas i ett år)
- ny märkning av cyklar m.m i våra förråd - använder du din cykel eller annat du förvarar i förråden - ta bort märkning så att det inte rensas bort vid nästa tillfälle i vår.
Och sist men inte minst trevlig gemensam samvaro kring grillen!
Mvh och tack igen!
Styrelsen
Samtliga medlemmar har fått ett nyhetsbrev utdelat i sina respektive brevlådor. I informationen finns ny portkod angiven (1 oktober - 31 december), information om ökade elkostnader samt information om "Trivselfixardag" den 16 oktober.
Ett tips är att skriva ner nya portkoden direkt så att du har den med dig den 1 oktober om du ska iväg exttra tidigt eller kommer hem sent.
Om du fått faktura från Telenor angående ej återskickad utrustning ska du inte betala den då vi fortsatt har avtal med Telenor. Fakturan har skickats ut felaktigt från Telonor. Kontakta Telenonor för att kreditering av fakturan.
Vi i styrelsen kan tyvärr inte göra det och beklagar Telenors agerande.
I översynen av samtliga lägenheter i samband med OVK som gjordes innan sommaren framkom det att vissa åtgärder behöver göras i ett antal lägenheter. De lägenheter som berörs kommer att kontaktas av HSB, Marlin Carlén som är föreningens förvaltare. Det är av största vikt att de åtgärder som behöver göras verkställs för att föreningen ska få godkänd OVK. Vissa åtgärder står föreningen för men vissa kostnader debiteras medlem. All kontakt gällande detta hanteras via HSB, Malin Carlén.
Den 24 augusti kommer våra häckar att beskäras. För att det ska kunna göras på ett bra sätt är det viktigt att du som bor på markplan med altan plockar undan så att Mark & Trädgård´s personal ska kunna genomföra beskärningen på ett bra sätt. Tack!
Se information från Stockholm Vatten och Avfall rörande Östbergatunneln.
Inför den OVK-kontroll (obligatorisk ventilationskontroll) som ska göras den närmaste tiden vill vi meddela att information kommer att delas ut från HA Ventilation, den leverantör som utför OVK´n.
Vänligen
Styrelsen
Telenor har i dagarna skickat ut brev om att vi som enskild person sagt upp avtal när det gäller bredbandstjänst och fast telefoni per 1 juni. Vi som har vår epost hos Telenor har också fått besked om att den avslutas och så även tillgången till web mail. Det har naturligtvis väckt en mängd frågor hos er medlemmar och styrelsen beklagar detta.
Det korrekta är att föreningen sagt upp avtalet och styrelsen har under en tid förhandlat med ett antal tänkbara IT leverantörer. Orsaken är att vi fått många synpunkter på Telenors service, nätets tillförlitlighet och bredbandhastigheten.
Styrelsen beslutade vid måndagens styrelsemöte att förlänga avtalet med Telenor ytterligare en tid men hålla fast vid att det ska avslutas och att en ny IT-leverantör ska upphandlas. När beslut fattats om val av leverantör kommer styrelsen att informerar i god tid före bytet med tydliga instruktioner om vad som förväntas av oss enskilda medlemmar. Ni kan alltså helt bortse från Telenors brev och deras uppmaning att utrustning ska returneras.
När en del medlemmar varit i kontakt med Telenor angående breven, har man blivit erbjuden att teckna eget avtal med Telenor. Det avråder vi absolut ifrån då vårt nät är ett s k stäng nät, vilket innebär att det kan bara ha en operatör.
Med vänlig hälsning
Styrelsen
Om du har din webbmail via Telenor och fått information om uppsägning från Telenor vill vi från styrelsen informera om att vi ser över avtalet med Telenor och att förhandling pågår. Ytterligare information kommer att läggas ut här på hemsidan inom kort.
Ny portkod
Den 1 april byter vi portkod. Den nya portkoden finns på informationen som idag delats ut till alla hushåll. Nästa byte sker 1 juli. Den nya koden gäller också i garaget för in- och ut passage mellan kl. 22.00 och 06.00.
Städdag söndagen den 10 april
Söndagen den 10 april välkomnas du till en gemensam städdag med dina grannar. Vi träffas utanför port 10 kl.10.00. Vi kommer att markera cyklar i cykelförråden. Kontrollera gärna en extra gång att din cykel, eller om du har saker i barnvagnsrummet, inte har kvar någon markering sedan förra städdagen. Vi rensar och ser till att få bort grus och skräp på området närmast husen. Som avslutning samlas vi kring grillen för korvätning och fika. Ta denna möjlighet att träffa nya och gamla grannar!
Sopkärl och soprum kommer att rengöras av vår entreprenör under vecka 14.
Planteringslådor
Det har inkommit förfrågningar om att placera ut planteringslådor (pallkragar)
där föreningens medlemmar får möjlighet att odla grönsaker, blommor mm.
Med anledning av det vill vi undersöka hur stort intresset för det är bland övriga medlemmar för att se om vi ska ta frågan vidare eller inte.
Är du också intresserad?
Lägg då en lapp med ditt namn, e-postadress och mobilnummer i föreningens postfack i port nr 10. Vi behöver din återkoppling senast den 31 mars.
Föreningens ordinarie årsstämma den 12 maj
Föreningens ordinarie årsstämma kommer att hållas torsdagen den 12 maj. Vi återupptar traditionen att efter stämman samlas kring en italiensk buffé.
Radonmätning
Mellan 9 november till 13 januari genomfördes radonmätning i 40 lägenheter genom att det placerades ut s k radonpuckar. Alla inhämtade mätvärden var godkända med god marginal.
Stamspolning
24 – 31 januari genomfördes stamspolning av avloppsledningarna. Det var endast cirka 1 lägenhet per port som man inte fick tillträde till, vilket är en bra träffbild. Ledningarna i port 2 filmandes och de såg fina ut. Ingen notering om att ledningarna var i dåligt skick eller felaktigt installerade.
Dock är det viktigt att tänka på vad vi slänger i avloppen. Det är till exempel bra att torka ur stekpannan med hushållspapper som slängs i soporna och inte diska pannan med fettrester kvar. Någon gång då och då rekommenderar vi att spola avloppet med diskmedel och hett vatten.
Obligatorisk ventilationskontroll (OVK)
Styrelsen har planerat för att genomföra en s k OVK, obligatorisk ventilationskontroll, i början av juni. Mer information kommer, men vi vill redan nu understryka att det är en tvingande åtgärd och därför måste tillträde ges till respektive lägenhet. I samband med kontrollen kommer luftfiltren i alla lägenheterna att bytas ut på föreningens bekostnad.
Vänliga hälsningar
Styrelsen
Föreningen har lämnat in synpunkter till kommunen när det gäller detaljplanen Henriksdalsbacken enligt nedan:
Tips! Se Nacka vatten avfall´s turlista för mobil kretsloppscentral så att du kan planera för det du inte kan kasta i våra gemensamma soprum.
För oss i Finnboda gäller att det kommer en större kretsloppscentral som stannar en hel dag, mellan kl 10 - 16. Vi kan lämna material till återbruk eller återvinning och även fynda prylar, leksaker och böcker gratis i en fyndhörna.
Bilarna kommer två söndagar i år, den 24 april och den 30 oktober.
Styrelsen har planerat hålla föreningens årsstämma torsdagen den 12 maj. Inför stämman har du som medlem rätt att få ett ärende behandlat av stämman, dvs motionera.
Så här skriver du en motion:
Det är viktigt att motionen lämnas in i tid för att kunna behandlas på årsstämman. Sista dagen för att lämna in motioner är enligt stadgarna den 15 mars.
Vi kan tyvärr konstatera att våra soprum används till grovsopor vilket inte är acceptabelt. I varje soprum finns information om grovsopsstationer och du kan också Googla och hitta den station som passar dig bäst. Vi påminner också om att vi vid städdagar beställer container där du kan kasta grovsopor av brännbar karaktär dvs ej elprodukter, målarfärger mm.
Det finns också företag att anlita för hämtning direkt hemma hos dig.
Om vi alla hjälps åt genom att respektera det som gäller får vi alla en trevligare miljö i våra soprum samt att någon annan slipper köra iväg det som ställts in. Vi vill säkert alla att det ska vara fint och trevligt i vår gemensamma utrymmen.
En liten påminnare om att det är viktigt att vi alla ser till att våra brandvarnare fungerar. Testa för att säkerställa att batterierna inte är för gamla och behöver bytas ut.
Ny portkod
Från och med 1 januari börjar den nya portkoden att gälla. Nästa byte sker 1 april. Den nya koden gäller också i garaget för in- och garaget mellan kl 22.00 och 06.00.
Beslutet att införa kod för passering genom garageportarna har fattats av Finnboda Hamns Samfällighet som ett led att öka säkerheten i garaget. En annan förändring är att tiden då garageportarna är öppna har kortats.
Värmejusteringen
Arbetet med att justera värmen i lägenheterna har nu slutförts och värmen är inställd på 21–22 grader. Enklast kontrolleras värmen genom att placera en termometer mitt i rummet cirka en meter upp, t ex ett bord. I övrigt hänvisar vi till den informationsfolder som Driftex delat ut till samtliga hushåll.
Soprum
Nu inför julen påminner vi om att kartonger ska plattas till innan de läggs i kärlen. Vi måste också upprepa att soprummen är avsedda endast för hushållssopor. Det är inte tillåtet att ställa in sådant som hör hemma på en kretsloppscentral, t ex EU-pallar skrivare, kaffebryggare, porslin etc.
Lösa föremål i trapphuset kan utgöra livsfara för dig själv, din familj och dina grannar
Trots upprepade försök att få acceptans för att inte placera föremål i trapphuset, måste vi konstatera att det fortfarande står barnvagnar, sparkcyklar med mera utanför många lägenheter. Trapphuset är en livsviktig utrymningsväg och det är absolut förbjudet att placera föremål, som antingen är av brännbart material eller som kan komma att vara i vägen vid utrymning. Detta regleras i Lagen om skydd mot olyckor 2 kap 2§, som innebär att du som delägare i föreningen har ett ansvar att förebygga brand och begränsa skador till följd av brand. Så här i juletid är det också viktigt att tänka på att släcka ljuset!
Radonmätning/Stamspolning
Vi påminner om att företaget Recover, som genomför radonmätning i inomhusluften i vissa lägenheter, återkommer torsdagen den 13 januari för att hämta radondetektorerna. Om ni inte har möjlighet att vara hemma ber vi er ta ner och hänga ut dosorna på dörrhandtaget.
I januari kommer vi att göra en stamspolning, dvs spolning av avlopp i kök och badrum. Det är företaget GG Högtryck som kommer att utföra arbetet, som planeras till 24 – 31 januari. Mer information kommer i januari.
Tips
Koppla gärna upp appen ”Min Brf” på din mobil för att där få nyheter från styrelsen och även ha föreningens hemsida lätt tillgänglig.
Ordförande har ordet
I höst har vi äntligen kunnat träffas på städdagen. Jag uppskattade verkligen att så många var med. Ett fint tillfälle för social samvaro och lite jobb i trädgården och husen. Roligt med alla barn som krattade löv med liv och lust. Ser fram emot vårens städdag med lite vårväder och förväntningar inför sommaren.
Nu nalkas vi julen med en annan förväntning. Julgranen är tänd i vår park och alla ljusgirlanger lyser från balkongerna. En fin och inbjudande julstämning möter oss. Lite snö har vi fått och vi får hoppas att det blir lite nysnö inför julen. Men det vore skönt att det inte blir för kallt så vi får möjlighet att njuta av fint julväder under jul-och nyårshelgen.
Lite ledighet blir det säkert för många, och en del av oss har säkert förväntningar på att tomten ska komma.
Med de orden önskar jag och övriga i styrelsen er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.
Birgitta Boström
Styrelsens ordförande
För närvarande arbetar FHS med bl.a. detta:
Garaget: En stor garagestädning gjordes i juni och en mindre kommer göras i början av oktober. Corepark, som har hand om parkeringsövervakningen i området, har börjat sköta parkeringsövervakning i garaget och ta ut kontrollavgift för felparkerade bilar där. De tar ut kontrollavgift för bilar som står utanför anvisade p-platser och även för bilar som upptar någon annans p-plats, vilket anmäls till Corepark av FHS om det kommer till FHS kännedom. Arbetet med att identifiera hur säkerheten i garaget kan förbättras för att förebygga inbrott fortsätter. FHS håller t.ex. på att igenom några av de åtgärder som har föreslagits av den säkerhetskonsult vi anlitat. En åtgärd vi har utfört är att stängningstiden för garageportarna har ändrats, så att de inte står öppna så länge när en bil har kört ut eller in. En annan åtgärd är att låsbrickorna kommer att kombineras med kod för passering genom garageportarna vissa tider på dygnet.
Parken: Arbetet med att se över möjligheterna att utveckla den stora gräsytan och ta in offerter återupptas nu under hösten. Planen är att vi ordnar adventsfika i samband med att julgranen tänds första advent. Nya fotbollsmål har köpts in.
Ytparkeringar: Trasiga p-räcken vid ytparkeringarna på Kvarnholmsvägen har åtgärdats i oktober och buskarna vid de ytparkeringarna har klippts under september.
Lekplatsen: Sedvanligt underhållsarbete och besiktning har gjorts. Installation av fler pollare för att förbättra belysningen vid lekplatsen pågår.
Ny portkod
1 oktober gäller ny portkod. Nästa byte sker 1 januari 2022.
Brandsyn
I augusti lät styrelsen göra en brandsyn i samarbete med brandsäkerhetsföretaget NOHA Sweden AB. Det visade sig att, trots ett flertal påminnelse, det fortfarande finns föremål i trapphusen utanför lägenhetsdörrar. Trapphuset är en livsviktig utrymningsväg. En brand där kan bli förödande. Därför ska trapphuset hållas fritt från brännbart material. Det ska också hållas fritt från sådant som kan vara i vägen vid en utrymning. Det innebär att det inte är tillåtet att ha kläder hängande utanför dörren, sparkcyklar och andra leksaker stående utanför. Barnvagnar ska antingen förvaras i barnvagnsförrådet eller i lägenheten.
Städdag 17 oktober
Vi kan äntligen – och förhoppningsvis – se fram emot att samlas för en gemensam städdag söndagen den 17 oktober för första gången sedan hösten 2019. Inte minst för våra nya medlemmar, som flyttat in de senaste åren, ger detta en möjlighet att lära känna sina grannar. Ytterligare information kommer när vi närmar oss dagen.
Protokoll från ordinarie årsstämma 27 maj 2021
Nu ligger stämmoprotokollet på föreningens hemsida under flik Föreningsarkiv.
Rensning cyklar
Styrelsen har ställt undan de cyklar som hade märkning kvar efter 31 maj. Kontakt någon i styrelsen om du saknar din cykel.
Det pågår en lantmäteriförrättning i Finnboda
Nedanstående information syftar till att beskriva arbetet med denna. Samma information går i princip ut till samtliga bostadsrättsföreningar i området. Vi kommer fortlöpande att informera om detta under processens gång.
Jag vill samtidigt passa på att önska alla en riktigt skön och avkopplande sommar. Tyvärr har vi inte kunnat träffas på vår- och höststädningsdagarna på grund av pandemin. Nu börjar ju regeringen gradvis öppna upp samhället igen. Känns väldigt skönt och jag ser verkligen fram emot att träffa er på höststädningsdagen som är planerad till den 26 september. Till dess önskar jag er en fin sommar.
Birgitta Boström
Ordförande
Finnboda Industrilokaler HB, ett företag som ägs av HSB, har lämnat in ett yrkande till Lantmäterimyndigheten i Nacka, att via förrättning AB137598 mellan sakägarna bilda Gemensamhetsanläggningar i Finnboda. Fram till nu har Finnboda Industri-lokaler HB haft ansvaret och förvaltat övrig allmän mark, alltså sådan mark som inte är tomtmark. Delar av denna mark ingår i de redan befintliga Gemensamhetsanläggningar som är bildade sedan tidigare, tillhöriga Finnboda Hamns Samfällighet (FHS) medan resterande mark och anläggningarnas huvudmannaskap ska nu klarläggas genom ovanstående förrättning.
Nu pågår förhandlingar med Lantmäterimyndigheten i Nacka, mellan alla bostads-rättsföreningar (11 stycken), Fastighetsbolaget Vimpelkullen AB och Finnboda Industrilokaler HB att bilda gemensamhetsanläggning/ar (GA) i Finnboda, för den kvarvarande marken, vägar, parkeringsplatser, ledningar, pumpanläggningar m m.
Det som ska beslutas och diskuteras är:
Möten och diskussioner med representanter i de olika föreningarna har pågått under några år och blivit försenat av olika anledningar. Pandemin har även hindrat diskussioner och möten.
I maj 2021 har samtliga berörda sakägare tagit ett nytt grepp och skrivit avtal med Rickard Hellemar, BRAM AB, som är en fristående och oberoende person och f d lantmätare. Hellemar har haft nyckelroller i företag och större utvecklingsprojekt inom bygg och fastighetsbranschen. Han ska bistå föreningarna och har påbörjat arbetet med att skriva yrkande/yrkanden till Lantmäterimyndigheten, eftersom bedömningen är att alla bostadsrättsföreningar (11 st + Vimpelkullen) behöver stöd i detta viktiga arbete. Hellemar har börjat sitt arbete och kommer att analysera vilka anläggningar som ska ingå i de framtida GA-anläggningar som ska bildas.
En styrgrupp har bildats som består av ordförande eller ledamot med beslutsmandat från alla bostadsrättsföreningar i Finnboda samt en representant från fastighetsbolaget Vimpelkullen.
Varje möte protokollförs och skickas sedan till respektive föreningsstyrelse som ansvarar för att besluten redovisas och förankras i varje enskild styrelse.
Vidare information om ovanstående förrättningsärende kommer fortsättningsvis att förankras och varje bostadsrättsförening kommer i sin tur informera de boende via hemsidan eller särskilda informationsmöten/skrifter.
//Styrgruppen i Finnboda
För att vi alla på ett säkert sätt ska kunna utrymma fastigheten via våra trappor är det viktigt att vi håller våra uppgångar fria från lösa föremål som vagnar, mattor, leksaker m.m.. Hjälps vi åt här ökar vi chansen för en bra utgång om olyckan skulle vara framme.
FHS förvaltar fyra gemensamhetsanläggningar: garaget, ytparkeringarna längs parken och på Kvarnholmsvägen samt lekplatsen mellan Brf Dunge, Allé och Saltsjö Vy. I styrelsen för FHS ingår representanter för de fem bostadsrättsföreningarna som är medlemmar i FHS: Brf Dunge, Brf Allé, Brf Saltsjö Vy, Brf Hage och Brf Port. Brf Saltsjö Vy har endast del i lekplatsen, medan övriga har del i alla fyra gemensamhetsanläggningar.
Under det senaste året har FHS arbetat bl a med garaget, där de tre garageportarna byttes ut hösten 2020. Parkeringsbolaget CorePark, som har hand om parkeringsövervakningen i området kommer att börja övervaka även garaget och ta ut kontrollavgift för felparkerade bilar. FHS arbetar också med att tillsammans med styrelserna i respektive förening förbättra säkerheten i garaget. T ex diskuteras rondering ett bevakningsbolag nattetid.
Under 2019 och 2020 gjordes jordförbättringar av den stora gräsytan i parken. Ett dött träd har tagits bort. Det pågår ett arbete med att se över möjligheterna att utveckla den stora gräsytan. Det arbetet utgår från en enkät som skickades ut till de boende i de fyra berörda bostadsrättsföreningarna.
Sedvanligt underhållsarbete och besiktning har gjorts när det gäller lekparken. Det pågår ett arbete med att se över möjligheterna att förbättra belysningen vid lekplatsen.
Porttelefoni
Nu kan du som lämnat in ditt telefonnummer öppna entrédörren med din telefon. I stället för att lämna ut portkoden, ber du ditt besök slå in ditt telefonnummer på kodboxen och sedan trycka på "Ring/Öppna". Använder du din fasta telefon ska hela numret användas, dvs inklusive 08.
När telefonen ringer, svarar du och kan prata med den som står utanför. Vill du öppna porten trycker du och håller nere 5:an på din telefon. Vill du inte öppna, lägger du bara på luren.
Om något är oklart eller inte fungerar, kontakta Mia Söderström, tel 073-80 51 79 eller epost mia.soderstrom@bredband.net.
Skräp på uteplatserna
Styrelsen har uppmärksammats på att vissa boende slänger ut skräp, snusprillor, fimpar och t o m matrester från sina balkonger utan att ta hänsyn till att de har grannar som bor på marknivå med uteplatser. Vi vill verkligen understryka att detta är absolut förbjudet.
I sammanhanget kan det vara värt att nämna att vårt område och våra utrymmen är allas vårt ansvar. Därför borde det vara naturligt att inte skräpa ner vara sig i trapphus, garage eller utanför portarna.
Cykelmärkning
Vi påminner om att ta bort märkningen på era cyklar. De cyklar som fortfarande har kvar märkningen efter 31 maj, kommer att ställas undan av styrelsen.
Epost-adresser
Styrelsen har vid flera tillfällen uppmanat er att uppdatera er profil i HSB-portalen och lägga in era epost-adresser där. Vi upprepar uppmaningen. Logga in på HSB-portalen och uppdatera din profil.